Het Verschil Tussen Design Thinking en Service Design Thinking
Je bent niet de eerste die ons naar het verschil tussen Design Thinking en Service Design Thinking zou vragen. De begrippen lijken erg veel op elkaar, maar de methodieken verschillen toch ook wel weer. Verwarrend! In dit artikel proberen we voor jou de verschillen helder uiteen te zetten.
Om de verschillen tussen Design Thinking en Service Design Thinking duidelijk te maken worden eerst kort de methodieken beschreven. Daarna vind je een opsomming van verschillen.
Design Thinking
De Design Thinking Methode wordt gebruikt om complexe problemen op te lossen. Hierbij wordt de mens centraal gesteld en het gebruik van de creatieve hersenhelft wordt veel aangesproken om tot vernieuwende oplossingen te komen. Als Design Thinking op een goede manier wordt toegepast (gebruik van de juiste methode en tools) lukt het om het onzichtbare zichtbaar en expliciet te maken. Dit inzicht kun je in een onderscheidend aanbod richting de klant positioneren.
Design Thinking is een kwalitatieve benadering waarbij je eerst ruim de tijd neemt op mensen te observeren zodat je hun problemen, behoeften, en complete leven goed snapt. Vervolgens definieer je de kaders van het complexe probleem dat je op hebt te lossen. Dan volgt een fase waarin zoveel mogelijk oplossingen worden gegenereerd voor het probleem waar je voor staat. In de prototype fase ga je een oplossing realiseren en voorleggen aan betrokkenen. Je itereert snel waardoor je vlot tot een steeds optimalere oplossing komt. Om de verschillen tussen Design Thinking en Service Design Thinking te kunnen begrijpen gaan we nu eerst kort in op Service Design Thinking.
Service Design Thinking
Veel mensen die bekend zijn met Design Thinking vragen zich af wat Service Design Thinking precies is. Service Design Thinking is een methode om betere services dan de concurrent te ontwikkelen. Dit doe je door uit te gaan van empathie voor de klant (net als bij Design Thinking). Door het vervagen van het onderscheid tussen producten en services wordt het steeds lastiger om puur Design Thinking toe te passen.
Denk maar eens aan de vele koffie-zaakjes die er tegenwoordig zijn. Het is bijna onmogelijk om jezelf te onderscheiden op het gebied van het product (koffie), maar je kunt je nog makkelijk onderscheiden in de service (lekkerdere stoelen, vriendelijker personeel, etc.). Hierom is Service Design Thinking in opkomst.
Het proces van Service Design Thinking lijkt erg op die van Design Thinking. Echter, bij services heb je te maken met een aantal kenmerkende aspecten, namelijk dat: (i) services altijd in co-creatie met de klant worden gerealiseerd (zonder klant, geen service), (ii) er altijd sprake is van een klantreis (een aaneenschakeling van activiteiten die samen een service maken of breken), (iii) fysieke elementen bedacht moeten worden omdat een service vaak onzichtbaar is, en (iv) een service vaak onderdeel is van een groter eco-systeem dat je holistisch moet benaderen. Lees hier meer over deze service-aspecten.
De verschillen tussen Service Design Thinking en Design Thinking
- Design Thinking is een oudere methode die puur toegepast werd op de ontwikkeling van producten, terwijl Service Design Thinking nieuwer is en zich richt op alle service touchpoints en dus de totale klantreis (product + service). Service Design Thinking komt voort uit (en neemt veel over van) Design Thinking.
- Service Design Thinking heeft te maken met een aantal onderscheidende karakteristieken die services met zich mee brengen (co-creatie, schakeling van evenementen, onzichtbaar, onderdeel van een ecosysteem).
- Service Design Thinking heeft veel meer aandacht voor medewerkers van een organisatie, omdat zij vaak onderdeel zijn van de realisatie van de service.
Heb je het gevoel dat je nog veel meer wilt weten over (Service) Design Thinking? Schrijf je in voor onze interactieve Design Thinking trainingen en ervaar de kracht van (Service) Design Thinking zelf aan de hand van meer theorie, voorbeelden en praktijkcases. We delen ons enthousiasme graag met je.
Rik van der Wardt is Agile Coach en Design Thinker. Hij heeft een achtergrond in Innovatie Management (TU/e) en hij heeft zich binnen verschillende adviesbureaus met dit onderwerp bezig gehouden. In 2016 was hij een van de oprichters van dit initiatief. Rik vindt het leuk om zijn kennis over Design Thinking te delen in blogposts. Hij is bovendien verantwoordelijk voor deze website, dus als je feedback hebt, laat het hem weten!