MENU CLOSE
storyboard template

Wat is een Storyboard? Een Storyboard maken in 5 stappen [TEMPLATE]

Als we in onze trainingen deelnemers vragen een storyboard te maken leidt dat nog wel eens tot verwarring en soms zelfs tot lichte paniek (“ik kan helemaal niet tekenen”). Ten onrechte wordt er gedacht dat een waanzinnig verhaal met nog waanzinniger plaatjes gecreëerd moet worden. Hoe leuk ook, daar zijn storyboards vaak niet voor bedoeld.

Wat is een storyboard?

Een storyboard wordt gebruikt om gebruikersinzichten te verwerven. Daartoe probeer je de cruciale momenten van interactie van diverse gebruikers met de te ontwikkelen dienst, product of systeem uit te werken in een reeks van beelden.

Stel je ontwikkelt “Eldie” een nieuwe communicatie app waarmee ouderen met hun kleinkinderen kunnen chatten. Achtereenvolgens laten de afbeeldingen zien hoe de gebruikers Eldie inzetten voor contact. Met name de punten van interactie – wanneer opa zijn kleindochters belt – moeten nauwkeurig worden uitgewerkt. Je wil immers door het storyboard laten zien wat de essentie is van je dienst en waarom het al dan niet toegevoegde waarde voor de gebruiker oplevert. Is de interface logisch en duidelijk voor de gebruikers? Wat zou er mogelijk mis kunnen gaan?

Een storyboard heeft een begin, een midden en een einde. Gelukkig hoef je geen geweldig verhalenverteller te zijn om een persona, een context en een interactie met een dienst uit te werken.  Evenmin hoef je een geweldig tekenaar te zijn.  Grove schetsen zijn prima om een verhaal mee uit te beelden en ook foto’s of collages kunnen gebruikt worden.

Onderstaand template is gratis te gebruiken en op groot formaat te downloaden en printen. Zo kun je aan de slag met opa’s en kleinkinderen om de interactie met Eldie vorm te geven.

storyboard template

Waar past storyboarding binnen Design Thinking?

Storyboarding wordt veelvuldig ingezet door mensen die met Design Thinking werken. Design Thinking is een werkwijze om van complexe vraagstukken (ook wel: wicked problems) naar innovatieve oplossingen te komen. Het proces kent een aantal fasen die als volgt geordend kunnen worden:

  1. Empathize: verdiep jezelf in de doelgroep die betrokken is bij jouw vraagstuk
  2. Define: stel jouw probleemstelling/ ontwerpopgave vast
  3. Ideate: kom met zo veel mogelijk creatieve ideeën en kies de beste(n). Zie ook: diverse brainstorm methoden
  4. Prototype: werk het beste idee heel laagdrempelig maar fysiek uit
  5. Test: vraag feedback op jouw uitgewerkte idee en verbeter totdat het goed is

Storyboards zijn vooral nuttig in de prototype fase om nieuwe ideeën op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier aan anderen te presenteren. Vaak worden ze ook ingezet om binnen een groep een gedeelde visie te krijgen waaraan gewerkt wordt, welke stakeholders betrokken zijn en hoe de interactie zal plaatsvinden.

Ook in de ideation fase worden storyboards ingezet. In dat geval worden beeldende verhalen ingezet om mogelijke nieuwe strategieën te verkennen, het creatieve proces te bevorderen of ervoor te zorgen dat de gebruikersinteractie vanaf begin van het proces goed op het netvlies staat.

Ook interessant: 3 gratis Design Thinking toolkits

Een Storyboard maken in 5 stappen

  1. Maak een template door vierkantjes op een papier te tekenen of print gebruik ons gratis storyboard template
  2. Introduceer de persona; de hoofdgebruiker van je product of dienst. Schets de context en de gemoedstoestand van de persona; waar is hij/zij; wat is het humeur? Waar heeft hij of zij behoefte aan?
  3. Introduceer het product, dienst of systeem of een combinatie daartussen
  4. Laat zien hoe de gebruiker interacteert. Wat zijn de belangrijkste scenes in het verhaal? Denk ook goed na wat er mis zou kunnen gaan
  5. Denk na over een goed einde. Is de gebruiker tevreden? Van gemoedstoestand gewijzigd?

 

Heb je het gevoel dat je nog veel meer wilt weten over Design Thinking? Schrijf je in voor onze interactieve Design Thinking training en ervaar de kracht van Design Thinking zelf aan de hand van voorbeelden en praktijkcases!

Lees ook:

Follow by Email
LinkedIn
Whatsapp